پیام نوروزی

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد. خداوند بزرگ را شاکریم که بار دیگر این فرصت را به ما داده است تا ضمن دیدار جوانی و لطافت طبیعت، خدمت به خلق را در سرلوح سیاستهای این سازمان قرار دهیم.

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد. خداوند بزرگ را شاکریم که بار دیگر این فرصت را به ما داده است تا ضمن دیدار جوانی و لطافت طبیعت، خدمت به خلق را در سرلوح سیاستهای این سازمان قرار دهیم.

چهار‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۵۸۶ بازدید

پیام نوروزی

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد.

خداوند بزرگ را شاکریم که بار دیگر این فرصت را به ما داده است تا ضمن دیدار جوانی و لطافت طبیعت، خدمت به خلق را در سرلوح سیاستهای این سازمان قرار دهیم.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود، سال 1396 را سال اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال نام گذاری نموده و تأکید ویژه ای بر مسئولیت همه ما در پیشگاه خداوند و مردم داشتند.

اقتصاد مقاومتی در تعریف؛ روشی برای مقابله با تحریم های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از آن کشور در خصوص نیازهای اساسی و راهبردی است و به معنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن تأثیرهاست و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خود اتکائی تأکید گردد.

طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است.

در هر بخشی شاخصه هایی مشخص گردیده است و یک الگوی بومی و علمی که فرهنگ انقلابی و اسلامی منشع می گیرد و متناسب با وضعیت امروز و فردای ما می باشد. بعنوان یک تدبیر بلند مدت برای اقتصاد کشور ارائه می نماید.

یکی از شاخصه های مؤثر در دستیابی به اقتصاد مقاومتی مسئله اصلاح الگوی مصرف، صرفه جوئی، پرهیز از ریخت و پاش و اسراف است موضوع مدیریت پسماند یکی از محورهای آن درنظر گرفته می شود، بنابراین نقش بانوان بعنوان مدیران خانه در اقتصاد مقاومتی دوچندان می باشد، چراکه قدرت و میزان خرید خانواده را در دست دارند و بخوبی می توانند آن را مدیریت کنند و می توانند با صرفه جوئی، حذف هزینه های زائد و جلوگیری از تجمل گرائی نقش اساسی در اقتصاد و مدیریت خانواده و جامعه داشته باشند.

زنان، علیرغم اینکه در غرصه های اجتماعی فعالیت های اقتصادی مختلفی انجام می دهند، اما هیچگاه از یاد نبرده اند که به هر حال رسالتی را بعنوان فرهنگ سازی در خانواده بعهده دارند.

اقتصاد مقاومتی یک فرهنگ است که زیربنای اقتصاد درست در جامعه است و شناخت آن برای همه ایرانیان لازم و ضروری است.

از آنجایی که اقتصاد مقاومتی با منابه محیط زیست ارتباط مستقیم دارد ،حفاظت محیط زیست، مؤلفه ای مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. تولید روزافزون پسماند از معضلات این بخش از اقتصاد است که با توجه به روند پیشرفت علم و تکنولوژی در کشور، هم اکنون بخش اعظمی از پسماند های عادی قابلیت تفکیک یا بازیافت و استفاده مجدد در چرخه اقتصاد و تولید کشور را دارند.

پیشنهاد می شود برای رونق بازیافت و بهره مندی از نتایج آن در راهبرد اقتصاد مقاومتی به نکات زیرتوجه شود:

-حفاظت از محیط زیست عادتی است باید از کودکی آموخته شود تا به یک باور ذهنی تبدیل شود. در این میان، برخی الگو های یادگیری وجود دارد که پیش از این در برخی جوامع یا کشور ها تجربه شده است. دانستن آنها یا آموختن از آنها دور از فایده نیست. گذشته از آن ، می توان نسبت به ویژگی های فرهنگی و شرایط بومی نیز نوآور بسیاری از راه های دیگر برای آشتی کودکان با محیط زیست بود.

-حمایت از کارخانجات مصرف کننده مواداولیه بازیافتی، عدم صدور مجوز برای تاسیس کارخانجات جدیدی که لااقل بخشی از ماده اولیه مصرفی خود را از منابع بازیافتی تامین نخواهند کرد.

-در کشور ما غالب کاغذهای مربوط به روزنامه وارداتی هستند. اجبار نشریات به استفاده از کاغذ های بازیافتی، علاوه بر آن که سبب کاهش واردات می شود، جراید مجبورند برای تامین کاغذمورد نیاز خود برای بازیافت این امر حیاتی کوشاباشند.

ا نگاهی گذرا به زندگی روزمره خود متوجه می شویم که روزانه چقدر زباله به محیط زیست خود تحویل می دهیم. از شیشه ها و پلاستیک های شیر مصرفی صبحگاهی گرفته تا کاغذهایی که به روش های گوناگون (برای خواندن و نوشتن یا بسته بندی کالاهایی که خریداری می کنیم) مورداستفاده قرار داده و سپس به سطل زباله می ریزیم، همه از محصولات قابل بازیافت می باشند.سالانه میلیاردها دلار در جهان صرف تولید کاغذ، پلاستیک، قوطی های فلزی و... می شود که با یک بار مصرف آن ها به زباله تبدیل شده و دور ریخته می شوند. میلیاردها دلار نیز صرف جمع آوری و ازبین بردن این زباله ها می شود که در هر صورت ضایعاتی را به محیط زیست وارد می کند.اما اکثر این مواد قابل بازیافت اند و با سرمایه گذاری مناسب برای بازیافت آن ها، نه تنها می توان از خسارت های بیشتر به محیط زیست و آلوده سازی آن جلوگیری کرد، بلکه میزان نیاز انسان به مواد اولیه (چوب و الوار جنگل ها، منابع فلزی، غیرفلزی زیرزمینی و...) و برداشت از ذخایر و طبیعی و معدنی را کاهش داده و بقایای آن برای نسل های بعدی را تضمین خواهد کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image